Prof. RNDr. František Vácha, Ph.D.

Prof. RNDr. František Vácha, Ph.D.

poslanec Parlamentu ČR
člen poslaneckého klubu TOP 09 – Starostové
člen zastupitelstva města České Budějovice

Proč si počkáme na jihočeskou část dálnice D3 zase o něco déle?

Proč si počkáme na jihočeskou část dálnice D3 zase o něco déle?

Publikováno: 26. 6. 2017

Znovu jsem chtěl vědět, k jakému pokroku došlo při výstavbě dálnice D3, na kterou už roky netrpělivě čekáme. V listopadu 2014 mi osobně předal Harmonogram výstavby dálnice D3 v Jihočeské kraji bývalý ministr dopravy Antonín Prachař. Tento původní harmonogram najdete zde.

Deklarovaný termín zprovoznění pěti kilometrů mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem byl konec roku 2016, přičemž skutečností bude až konec roku 2017. Stejný časový posun nastal i v úseku Borek - Úsilné. Rok navíc, a to obě tyto části budou ještě ty nejdříve zprovozněné. Na dostavbu dalších částí si počkáme mnohem déle.

Chceme vědět, k jakým zpožděním ve výstavbě dojde u všech úseků jihočeské D3.

Interpeloval jsem tedy současného ministra dopravy Dana Ťoka a vyžádal si aktuální Harmonogram přípravy a realizace dálnice D3 v Jihočeském kraji. Byl mi byl doručen a najdete ho zde.

V přiloženém harmonogramu můžete vidět, že u některých úseků nám přibyl nový, v tabulce modře zbarvený důvod dalšího zpoždění při výstavbě této dálnice, a to nutnost získání nového stanoviska EIA.

Pět z devíti částí jihočeské D3 musí znovu projít procesem posuzování vlivů na životní prostředí, protože původní stanoviska, které byla vydána ještě podle zákona č. 244/1992, už neplatí. Neplatí i navzdory ujišťování ministra životního prostředí Brabce, že novela zákona EIA stavby neohrozí. Tohle pochybení ze strany Ministerstva životního prostředí ČR způsobilo, že tvorba nových posudků trvající ve třech částech necelé tři roky, má za následek prodloužení přípravy a realizace některých úseků až o dva roky.

A výsledek? Pokud už by nyní šlo vše podle plánu, nedočkáme se dříve avizovaného zprovoznění celé jihočeské D3 v roce 2022, ale až v roce 2023. Posledním úsekem, který na nutnost pořízení nových stanovisek EIA vlastně nejvíce doplatil, je tříkilometrová část dálnice mezi Nažidly a Dolním Dvořištěm, tedy ta nejnebezpečnější.

Občané pro Budějovice Starostové a nezávislí TOP 09 Jihočeský kraj Město České Budějovice Mgr. Jiří Šesták, PhD.