Prof. RNDr. František Vácha, Ph.D.

Prof. RNDr. František Vácha, Ph.D.

poslanec Parlamentu ČR
člen poslaneckého klubu TOP 09 – Starostové
člen zastupitelstva města České Budějovice

Na nedostatek peněz ve školství doplatíme všichni

Na nedostatek peněz ve školství doplatíme všichni

Publikováno: 7. 9. 2017

V tomto volebním období jsme pravidelně upozorňovali koaliční vládu na problémy v regionálním a vysokém školství. Návrh odborné školské veřejnosti a MŠMT zvýšit platy učitelů o 15 %, nepedagogických pracovníků o 10 % a 4,5 miliardy korun pro vysoké školy, je poslední možností, jak vyvést české školství ze současné krize. 

Školství není schopno konkurovat veřejnému a soukromému sektoru. Lidé ze školství odcházejí a nejsme schopni přivést nové kvalitní učitele. Pokud nedojde ke včasnému řešení, společnost na to během velmi krátké doby doplatí.

V červnu 2017 jsem interpeloval ministra financí Ivana Pilného ve věci Nezodpovědné výše státního rozpočtu pro vysoké školství. S jeho odpovědí jsem nesouhlasil, a tak se dnes dostala na pořad Poslanecké sněmovny. Shodou okolností v době, kdy školské odbory vyhlásily stávkovou pohotovost. V čase, kdy se v podstatě celé školství dostává díky fungování vládní koalice do existenční krize a hrozby stávky.

Připomeňme, že poslední stávka kvůli platům ve školství byla v červnu roku 2008. Před necelými 10 lety jsme byli v podobné situaci, jako jsme nyní. Přitom tehdy jsme čelili ekonomické krizi a muselo se nějakým způsobem šetřit. Dnes, v době ekonomického růstu, bohužel Vláda ČR na školství a řešení jeho problémů naprosto rezignovala.

Základním parametrem, který ilustruje financování vysokého školství je tzv. normativ na studenta. Ten od roku 2009 postupně klesal z 34 tis. Kč a dnes se pohybuje na přibližně 27 tis. Kč. To jsou peníze, ze kterých musí vysoká škola financovat celou svou pedagogickou činnost, tedy nejen výuku, ale hlavně mzdy. Pedagogická činnost se tak dnes dotuje z dalších finančních zdrojů vysokých škol, kterými jsou např. peníze na výzkumnou činnost nebo různé rezervní fondy. To ale není dlouhodobě udržitelné řešení.

Vládě se podařilo zvýšit platy pedagogů v regionálním školství. Dostali jsme se tak do situace, kdy učitelé na základních i středních školách mají více peněz než učitelé a odborní asistenti na vysokých školách. Nástupní mzda učitele na vysoké škole, tedy člověka, který absolvuje vysokou školu, postgraduální studium (má za jménem titul Ph.D.), v mnoha případech ještě zahraniční stáž a vrací se domů z prestižního pracoviště, se pohybuje kolem 20 – 23 tisíc Kč měsíčně před zdaněním.

Tolik dostávají mladí lidé s nejvyšším vzděláním, kteří zakládají rodiny a potřebují hypotéky. To je skandální a nedůstojné! Jak chceme, aby naše vysoké školství fungovalo, když jsme schopni nabídnout jen takovou mzdu?

Ano, argument, že vysoké školy si své mzdové předpisy a tabulky vytvářejí samy, je pravdivý. Ale ony si mzdové tabulky mohou vytvářet jen v závislosti na penězích, které dostanou ze státního rozpočtu.

Pan ministr financí Pilný argumentuje tím, že peníze nejsou a musel by zvýšit schodek státního rozpočtu. Přitom pan ministr financí Babiš ještě v loňském roce tvrdil, že EET přinese do státního rozpočtu 18 miliard korun. Tak jestli EET přineslo 18 miliard navíc, ať je vezmou a dají do celého systému školství. To je jediné místo, kde se ty peníze společnosti vrátí. Nebo nám bývalý ministr financí Babiš lhal?

 

Záznam z dnešního projednávání najdete zde. 

Přikládám intepelaci na ministra financí Ivana Pilného i s jeho odpovědí.

 

 

Občané pro Budějovice Starostové a nezávislí TOP 09 Jihočeský kraj Město České Budějovice Mgr. Jiří Šesták, PhD.