Dočkají se vysokoškolští pedagogové adekvátního ohodnocení?
Publikováno: 29. 9. 2016
Se začátkem nového akademického roku jsem měl možnost živě vystoupit v ranních zprávách Českého rozhlasu Plus. S profesorem Jiřím Zlatuškou jsme diskutovali své poněkud odlišné názory na financování veřejných vysokých škol a výši mezd vysokoškolských pedagogů.
Už na poslední tiskové konferenci k financování platů učitelů mateřských škol, základních a středních škol jsem upozorňoval na to, že nesmíme zapomínat ani na vysokoškolské pedagogy. V současné době je pro společnost zásadní, abychom perspektivní vysokoškolské pedagogy finančně motivovali a předešli tomu, že kvůli penězům zvolí nepedagogickou profesi např. v podnikatelské sféře. Běžnou praxí dneška je, že vysokoškolští pedagogové s titulem Ph.D. mají nástupní tabulkové mzdy srovnatelné nebo nižší než učitelé v regionálním školství.
Obecně nám v českém vysokém školství chybí finanční stabilita. Vysoké školy potřebují počítat s jistým objemem peněz, ze kterého pak budou schopny plánovat základní provoz a hlavně výši mezd svých pedagogů. Dokud se nezmění systém financování vysokých škol, je jediným stabilním a predikovatelným zdrojem financí příspěvek na vzdělávací činnost vycházející z normativu na vysokoškolského studenta. Tento normativ je dnes o několik tisíc korun nižší než před necelými deseti lety. Seriózní zaměstnavatel nemůže lákat zaměstnance na nenárokové složky mzdy, i když mohou znamenat reálně značný podíl na celkových příjmech. Pokud chceme plošně zvýšit mzdy vysokoškolských pedagogů, musí se zvýšit částka, která jde na vzdělávací činnost.
Celý vstup naleznete zde.